Gejala tekanan darah rendah

Gejala tekanan darah rendah
Tidak semua yang mempunyai tekanan darah rendah akan berasa gejala. Keadaan Hypotension juga tidak selalu memerlukan rawatan. Walau bagaimanapun, jika tekanan darah adalah cukup rendah, mungkin menyebabkan gejala-gejala seperti berikut.
Jantung berdebar-debar atau tidak teratur.


Pening.
Limp.
Loya.
Pengsan .


Hilang keseimbangan atau merasa tak mantap.
Penglihatan kabur.


Jika anda mengalami simptom tekanan darah rendah, anda perlu segera duduk atau berbaring, minum air, dan menghentikan semua aktiviti-aktiviti yang anda lakukan. Gejala biasanya akan hilang tidak lama lagi selepas beberapa ketika.Jika anda mengalami simptom tekanan darah rendah seperti yang disebutkan di atas, sila berjumpa doktor untuk mengukur tekanan darah anda dan memeriksa jika terdapat penyakit tertentu yang menyebabkan gejala-gejala seperti tekanan darah rendah. 


Punca Tekanan Darah Rendah

Sebenarnya, tekanan darah boleh berubah sepanjang hari, bergantung kepada aktiviti yang sedang dijalankan dan ia dianggap normal. Terdapat banyak faktor yang menyebabkan tekanan darah seseorang adalah rendah, seperti umur, rawatan, dan keadaan cuaca.

Cuaca udara panas boleh membuat tekanan darah menurun. Orang yang menenangkan atau bersenam secara umum juga mempunyai tekanan darah yang lebih rendah. Di samping itu, jika anda baru sahaja makan, tekanan darah juga boleh menurun sebanyak darah yang akan mengalir ke saluran gastrousus untuk mencerna dan menyerap makanan. Tekanan darah pada siang hari dan malam adalah berbeza. Biasanya dalam tekanan darah siang hari akan meningkat, dan malam itu akan menjadi lebih rendah.

No comments:

Post a Comment